Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 J - 19. mar 2013 kl. 15:24 *  IP
Team Norway Junior Tour - nok en sponsorløs tour

Så har man mistet den siste turneringsponsoren vi hadde. Litt flaut at P4, Galvin Green og Titleist nå alle har avslutte sponsorsamrbeidet med oss. Hva er årsaken til at ingen viil sponse golf i Norge? Vi må da være en utrolig spennede kundegruppe. Ingen tror vel på at "dette er en videreutvikling". Dumme er vi ikke, dette er nok et nederlag på sponsorsiden. Hva gjør vi galt?
 Frank (19. mar 2013 15:35) *  IP
Hva er verdien for en sponsor?


 Greg (19. mar 2013 15:40) *  IP
NGF mangler dessverre kompetanse i administrasjonen på turneringer og sponsorvirksomhet. Har man ikke dyktige ansatte får man heller ikke et godt produkt.

Dette er en kjensgjerning som har blitt feid under teppe i mange år.



 Frank (19. mar 2013 15:44) *  IP
Det kan godt hende er riktig, men hva er så tiltalende for en sponsor av dette?


 Pro V1 (19. mar 2013 18:12) *  IP
Uff, dette var trist lesing. Nok engang er markedsarbeidet NGF serdeles slett. Idagens samfunn older det ikke med et merke på brystet, man må GI noe for å FÅ noe tilbake.

Sponsorer er ute etter en pakkeløsning for sitt firma/bedrift. I tillegg må bør det ofte gjenspeiles i sunne verdier og holdninger og ikke minst en stor bredde som er synlig i riksmedia og lokale medier. Les Tinestafetten, Tine Fotbalskoler og ikke minst Telenorkarusellen på ski. Ekstremt gode breddetiltak som følges opp av en god adm.

Når det gjelder de beste juniorene i vårt langstrakte land innen golf, må man også tenkte oppfølging av sponsoratet. Det aller viktigste er at en peron i adm har dette som hovedfokus og har tett oppfølgng mot den sponsoren som faktisk putter i endel kroner. Personen må jo da selvfølgelig også være tilstede under alle junior tourene evt. andre personer i NGF systemet - administrasjonen. Uten disse på plass (det samme gjelder også Norgescupen), så vil man heller ikke få den gjensidige kontakten og makedsmessig ønsket nivå på produktet. Det koster faktisk litt resurser (ansatte) får å kunne motta penger. Under dagene med turnering må den samme personen øse på med informasjoner utad til alt og alle. Slikt det var i Scheie tiden var det jo aldri noen fra adm. tilstede på noen turneringer. Nye arbeidsavtaler som faktisk tilsier delvis kontor og delvis utvikling (våre tilstede der aktiviteten skjer - sesongen er kort og kontorsittingen han drives for fullt vinterstid. Da legges planer, terminlister osv.

Venter i spenning..





 Frank (19. mar 2013 18:21) *  IP
Jeg har vanskelig for å se den komersielle nytten av å sponse en juniorturnering i golf.


 gjesp (19. mar 2013 18:53) *  IP
hadde vært interessant å vite hvorfor Titleist har trukket seg, eller ikke fornyet avtalen.


 Pepper (19. mar 2013 19:25) *  IP
Så vidt jeg vet endret Titleist hele opplegget sitt i Norge, fra importør med lager til en selger med (antakelig) lager i Sverige. De tok dermed over ansvaret selv. Da valgte de også å ikke fortsette en avtale importøren hadde inngått.
Synd, men slikt skjer. Det er imidlertid kjedelig at NGF ikke har klart å skaffe en erstatter.



 Dilter (19. mar 2013 20:50) *  IP
Den kommersielle nytten kan være betydelig hvis sponsoren har ungdom som målgruppe.

I min ungdom var ting som Coca-Cola-starten (også i golf en liten periode i tillegg til friidrett, alpint osv.) og Donald Duck-lekene rene institusjoner. Nå er det vel en grunn til at de ikke eksisterer lenger, men jeg skal vedde på at de kom i stand i sin tid ved at noen la frem en god idé for sponsoren.

Dessuten kan ikke arbeidet stoppe når man har fått sjekken - det er da det starter - store internasjonale markedsførere regner med at de må bruke tregangeren på sponsorbeløpet for å få bra markedsføringsmessig avkastning. Dette krever også en god del av den sponsede. Og her tror jeg det skorter litt hos NGF.



 Anonym (20. mar 2013 07:51) *  IP
Titleist har gått ut av SMD. Derfor ble det ikke lenger noe titleist Norge, så ingen sponsing fra deres side.


 009 (20. mar 2013 13:17) *  IP
Sponsingen til SMD Holding vedr. Titleist Tour var marginal økonomisk, men likevel svært viktig.

Det var SMD som i sin tid komponerte hele opplegget og som satt standarden for et opplegg som absolutt har vært av ypperste kvalitet med tanke på de begrensede forutsetningene.

Det at Titleist ikke er med nå som Acushnet har tatt over driften i Norge bygger rett og slett på at slike sponsorater normalt sett ikke er noe Titleist driver med med sin svært så konservative markedsføringsstil. Jeg mener likevel de burde har gjort et unntak her i Norge og fortsatt med opplegget. Det er i praksis glimrende og ikke minst gratis reklame(i praksis). En meget efektfull reklame også. Så og si alle seriøse kids i Norge spiller med Titleist, men jeg vil tippe dette kommer til å forandre seg veldig fort. Dessverre.

Men misfortså meg rett, NGF har også helt klart en jobb å gjøre her. Skulle jeg ha kritisert en del av NGF så må det være markedsavdelingen. Ja, NGF har faktisk en markedsavdeling. En lam en sådann...

NGF må se å få ut fingern, sparke de som ikke gjør jobben sin og ansette noen kreative sjeler som er villige til å banke på dører og gjøre det som trengs for å få ting tilbake på skinner...



 Slice (20. mar 2013 20:46) *  IP
Tror ikke man er bekymret over dette i NGF. Man kan jo bare øke gebyrer og kontingenten og så slipper man i tillegg å levere noe til sponsorene. Hadde i utgangspunktet stor tro på den nye ledelsen men er nok redd for at de er av samme ulla som forgjengerne. Faktum er at det er ingen bedrifter som ønsker å bli assosiert med golf. Utrolig trist.


 Wilson (20. mar 2013 21:52) *  IP
Golf får jo minimalt med oppmerksomhet i media, så de som eventuelt skulle ønske å sponse norsk golf er nok entusiaster som ønsker å gi noe, uten at de må ha mer igjen enn tilfredsstillensen av å gi til en god sak.
Lokale sponsorer er nok lettere å få ved at de tross alt får positiv oppmerksomhet i nærmiljøet.



 lars (20. mar 2013 23:26) *  IP
Interessen er svært laber i Norge, det er årsaken.
Vanskelig for NGF å sloss mot strømmen.



 Slice (20. mar 2013 23:29) *  IP
Man får ikke oppmerksomhet uten hardt arbeid av dyktige ledere. Et godt eksempel er skiskyting som var en sær minisport på 70 tallet. God ledelse i IBU har medført at skiskyting i dag er en av vinnerne på sponsorsiden både nasjonalt og internasjonalt. Oppmersomheten til skiskyting har ikke kommet av seg selv. Feilen er holdninger som Wilson har. Da har man tapt før en egentlig har prøvd. Man skaper oppmersomhet, man får det aldri. PGA er likeles kjempeflinke til å få med næringslivet på gode prosjekter. Jeg har vært i næringslivet i beslutningposisjon i 25 år og jeg har aldri mottatt en forespørsel fra NGF, besynderlig de har da navnet mitt i medlemslistene.


 Wilson (21. mar 2013 02:35) *  IP
Slice

Skiskyting har vært en kjær TV idrett i Norge i 40 år.
Og vi har hatt norske profiler hele veien. Fra Magnar Solberg med OL gull i Grenoble i 1968 via Bjørndalen og nå Tora og Hegle.
Det er ikke vanskelig å skaffe sponsorer når man garantert vises i skjermen hele tiden.

Hvor mange kom til NM på Bogstad?
Veldig få. De fleste var foreldre.

Hvor lett er det å selge et slikt produkt som golf er?
Hvis du er en beslutningstaker i næringslivet; mener du at du vil få profilert din bedrift gjennom golf om du sponser norske golfere?



 Fant (21. mar 2013 08:02) *  IP
Hvor mye kan det egentlig koste å være tittelsponsor til en junior tour?
Ganske trist at NGF ikke klarer å få det til.



 Frank (21. mar 2013 08:24) *  IP
Ngf kan jo ikke bruke masse tid for å få inn en sponsor på noen tusenlapper. Noe mer er jo ikke et slikt arrangement verdt.


 Pepper (21. mar 2013 08:41) *  IP
Dette blir litt som med høna og egget. Liten interesse for golf gjør markedsføringen vanskelig, men ingen markedsføring skaper heller ingen interesse. Og Norge ser ut til å stille litt i negativ særklasse her. I Danmark er Ecco f.eks. en viktig sponsor, og Nordea sponsor jo Nordea Tour i Sverige og litt i resten av Norden samt Nordea Pairs i Norge i tillegg til å sponse NGF. Andre bedrifter er også inne og sponser turneringer.

Pengemessig kostet neppe Titleist Tour mye for SMD, men de fikk mye oppmerksomhet i golfmiljøet og særlig blant de yngre. Det er litt rart at ingen ser ut til å være villig til å sponse juniorturneringer i Norge, noen bedrifter burde se et potensiale. Jeg vet ikke hvor mye NGF har prøvd og jobbet målrettet for å sikre sponsorer til Norgescup og Team Norway Junior Tour, men uansett har de ikke lykkes. Som tidligere ju-niorleder var det vanskelig å få lokale bedrifter til å støtte juniorsatsingen i klubben, men her også er det alltid noen klubber som er flinkere enn andre.

Enig med Fant i at det er ganske trist at NGF ikke får det til.



 Fooore (21. mar 2013 12:04) *  IP
Jeg har tipsa sentrale personer på jobben om ledig sponsormulighet, hvem vet.


 Jimmy (21. mar 2013 14:13) *  IP
Jeg tror Frank allerede i innlegg nr. 2 i denne tråden, treffer spikeren på hodet. Det er tilnærmet ingen kommersiell verdi i dette. Blir derfor litt feil å hamre løs på NGF for å ikke fikse dette. De har jo ikke et produkt å selge, hvordan kan det da forventes at det skal strømme inn med penger ?

Til sammenligning vil jeg påstå at idrett på juniornivå generelt har det på samme måte. Dette er ikke unikt for golf. Og dersom noen skulle ønske en eller annen form for engasjement i junioridrett, er jeg redd golf faller veldig langt ned på listen over idretter som er aktuelle. Noe som igjen sannsynligvis henger sammen med statusen golf har her i Norge.

Selv ikke Tutta, som er en av de beste i verden, klarer i særlig stor grad å lokke til seg norske sponsorpenger. Da mener jeg det blir, i beste fall, naivt å tro at norsk juniorgolf skal klare det.



 peder (21. mar 2013 14:14) *  IP
øk interessen for golf=senk prisene


 Drømmegolf (21. mar 2013 15:32) *  IP
Hvis det ikke er blitt gjort,foreslår jeg ansvarlige i NGF å ta en tlf til Bendit.De arrangerer i sammarbeid med klubber over hele Norge proffe stevner for barn/unge i idrettene alpint-skiskyting-fotball og langrenn. De satser enormt med ressurser til barneidretten. Bendit cup i golf hadde vært flott.


 J (21. mar 2013 16:45) *  IP
Jeg er 100% sikker på at golf er salgbart også i Norge. Men, det krever hardt arbeid av personer som tror på produktet sitt. 100.000 golfere er interessante kunder men for å utnytte dette potensialket er man nødt til å ha kommersielle personer som klarer å synliggjøre verdien av sponsingen. For de som mener dette er nytteløst så berjeg dere se til utlandet, stort sett alle andre klarer dette. Hvorfor skal ikke vi være like gode.


 Frank (21. mar 2013 21:49) *  IP
Man når ikke 100..000 golfere ved å sponse en juniorturnering, man når kanskje 1000. Verdien er next to nada.


 AR (21. mar 2013 21:55) *  IP
1000? Tenk på foreldre, treningskamerater, alle klubbene og alle som liker å følge med på juniorene i klubbene rundt om og i landet genrelt.

Det er sikkert mange som ikke bryr seg om juniorenes spill, men jeg håper og tror at det er ganske mange som har fulgt med på Titleist Touren de siste årene og Team Norway Junior Tour 2013.



 Frank (21. mar 2013 23:08) *  IP
Kanskje 1000 er litt lavt. Si 3000 da. Totalt uinteressant i en kommersiel sammenheng. Disse 3000 er heller ingen homogen gruppe så det er ikke noe god target.


 AR (21. mar 2013 23:11) *  IP
Jeg tipper 30-40.000.


 Frank (21. mar 2013 23:30) *  IP
Som følger junior tour i golf?



 barce (21. mar 2013 23:41) *  IP
Vil det si så og si alle golfspillere i Norge, AR?


 AR (22. mar 2013 00:16) *  IP
Nesten, men husk at foreldre som ikke spiller golf og venner som ikke spiller golf også må tas med her.


 Frank (22. mar 2013 00:32) *  IP
Jeg tror du er fullstendig på jordet om du tror 30 40 tusen følger et par hundre juniorer som driver med hobbygolf. Jeg har sikkert tredve golfspillende kompiser, og jeg kan garantere at maks to tre av dem i det hele tatt vet at det er en tour for juniorer i Norge.


 J (22. mar 2013 00:53) *  IP
Frank, spørsmålet er om man skal gi opp før man har prøvd. Svenskene og Danskene har fått dette til og det begynte også i det små for dem også. Forøvrig gjelder dette også voksne. Vi har ikke sponsor til Norges Cup heller.


 Frank (22. mar 2013 11:56) *  IP
Hva får svenskene og danskene inn på disse avtalene da?


 digger (22. mar 2013 23:19) *  IP
Frank har rett og selv er jeg et godt eksempel.
Jeg har spilt golf i tolv år. Langt over gjennomsnittlig interessert i golf generelt. Svingteknisk, utstyrsmessig, litteratur, golfreiser, treningsinnsats, antall spilte golfrunder osv. MEN, jeg kan ikke navnet på en eneste juniorspiller.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser








ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt:
ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72